Jouw profiel
Ben je geïnteresseerd in de economische bedrijfswereld en heb je een passie voor moderne vreemde talen? Volg je de actualiteit op de voet en ga je nauwkeurig en ordelijk te werk met cijfergegevens? Dan is Economie – moderne talen de geknipte studierichting voor jou!
Jouw vooropleiding
Wanneer je Economische wetenschappen studeerde in de tweede graad zal je onmiddellijk mee kunnen in deze studierichting. Leerlingen die een andere studiekeuze gemaakt hebben in de tweede graad zullen een inhaalbeweging moeten maken.
Studierichting
Deze aso-studierichting wil je voorbereiden op verder studeren in het hoger onderwijs. Daarom is het belangrijk om naast een ruime belangstelling voor economie en talen ook interesse te hebben in alle vakken uit de basisvorming
Het vak economie is opgesplitst in bedrijfsbeleid, waar je meer zal leren over de werking en de levensloop van een onderneming. Daarnaast krijg je micro-macro-economie, waar je meer zal leren over de werking van de economische systemen. Hiervoor moet je dol zijn op grafieken en cijfers. In het zesde middelbaar zal je een economisch onderzoek voeren over een zelfgekozen economisch thema.
Daarnaast krijg je in deze studierichting een stevig pakket moderne vreemde talen. Je verdiept je in de Franse en Engelse taal en cultuur en leert ook een derde vreemde taal, hetzij Spaans hetzij Duits. Daarnaast kan je kiezen om je wiskundig of economisch te versterken. Kies je voor twee uur extra wiskunde, dan kies je voor de kunst van het weten. Het analytisch en probleemoplossend denkvermogen bereidt je voor op verder studeren binnen en buiten wetenschappelijke opleidingen. Een zeer gevarieerd wiskundig aanbod met onder meer precalculus, differentiaal- en integraalrekenen, complexe getallen, analytische ruimtemeetkunde, matrixrekenen en nog zoveel meer. Verdiep je je liever economisch, dan krijg je in deze studierichting de keuze om een eigen minionderneming op te richten waar je economische kennis onmiddellijk kan omzetten in praktijk. Je kan er ook voor kiezen je economische kennis aan te vullen met een stevige basis ‘recht en wetgeving’.
Economie-moderne talen (ASO) | 5de jaar ’23-‘24 | 6de jaar ’24-‘25 | 6de jaar ’23-‘24 |
BASISVORMING | |||
levensbeschouwing | 2 | 2 | 2 |
SC01: LO en gezondheidseducatie | 2 | 2 | |
SC02: Nederlands | 4 | 4 | |
SC03: Frans | 3 | 3 | |
SC03: Engels | 2 | 2 | |
SC06: wiskunde | 3 | 3 | |
SC06: wetenschappen | 2 | 1 | |
SC07+SC08: historisch bewustzijn/burgerschap | 2 | 2 | |
SC09: ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | |
SC11: EFC | 0 | 1 | |
geïntegreerde werktijd* | 1 | 1 | |
aardrijkskunde | 1 | ||
Engels | 3 | ||
Frans | 4 | ||
geschiedenis | 2 | ||
lichamelijke opvoeding | 2 | ||
Nederlands | 4 | ||
wiskunde | 3 | ||
natuurwetenschappen | 2 | ||
SPECIFIEK GEDEELTE | |||
economie | 3 | 3 | |
bedrijfswetenschappen | 1 | 1 | |
Duits | 2 | 2 | |
Nederlands | 1 | 1 | |
Frans | 1 | 1 | |
Engels | 1 | 1 | |
wiskunde | 1 | 1 | |
Duits of Spaans | 2 | ||
economie | 4 | ||
wiskunde of economie* | 2 | ||
toegepaste informatica | 1 |
* economie complementair gedeelte: keuze recht of mini-onderneming
* geïntegreerde werktijd: tijdens dit lesuur werken leerlingen, onder begeleiding van een leercoach, zelfstandig aan opdrachten.