Jouw profiel
Hou je van probleemoplossend denken? Zie je uitdagingen in wetenschappelijke problemen of oefeningen? Heb je ook een passie voor talen? Deze studierichting combineert abstract en wetenschappelijk denken met een verdere ontwikkeling van je kennis en vaardigheden in verschillende moderne talen. Hiertoe verwachten we van jou een grote portie “goesting” en doorzettingsvermogen! Ook moet je gestructureerd te werk gaan om je oplossingswijze nauwgezet (en met correct taalgebruik) neer te schrijven.
Jouw vooropleiding
Bij voorkeur volgde je in de tweede graad Natuurwetenschappen.
Studierichting
Je krijgt een uitgebreide wetenschappelijke vorming in aardrijkskunde, biologie, chemie en fysica. Je krijgt elk van deze vakken 2 lesuren per week. Er wordt ingegaan op een hele waaier aan wetenschappelijke onderwerpen. Enkele voorbeelden hiervan zijn vulkanisme en aardbevingen, het ontstaan van ons heelal, erfelijkheid, de opbouw en werking van cellen, atoombouw, ph-berekening, kernfysica, elektromagnetisme, …
In je laatste jaar werk je zelf een wetenschappelijk onderzoek uit. Je krijgt 5 lesuren wiskunde. Het analytisch en probleemoplossend denkvermogen bereidt je voor op verder studeren binnen en buiten wetenschappelijke opleidingen. Een zeer gevarieerd wiskundig aanbod met onder meer precalculus, differentiaal- en integraalrekenen, complexe getallen, analytische ruimtemeetkunde, matrixrekenen en nog zoveel meer.
Daarnaast verdiep je je in de studie van de moderne vreemde talen. Naast een uur extra Frans en een uur extra Engels leer je een derde taal aan. Je kan hiervoor kiezen tussen Duits en Spaans. Deze studierichting biedt een prima voorbereiding op een brede waaier aan studies in het hoger onderwijs.
Moderne talen – wetenschappen (ASO) | 5de jaar ’23-‘24 | 6de jaar ’24-‘25 | 6de jaar ’23-‘24 |
BASISVORMING | |||
levensbeschouwing | 2 | 2 | 2 |
SC01: LO en gezondheidseducatie | 2 | 2 | |
SC02: Nederlands | 4 | 4 | |
SC03: Frans | 3 | 3 | |
SC03: Engels | 2 | 2 | |
SC06: wiskunde | 3 | 3 | |
SC06: wetenschappen | * | * | |
SC07+SC08: historisch bewustzijn/burgerschap | 2 | 2 | |
SC09: ruimtelijk bewustzijn | * | * | |
SC11: EFC | 0 | 1 | |
geïntegreerde werktijd* | 1 | 1 | |
aardrijkskunde | 2 | ||
biologie | 2 | ||
chemie | 2 | ||
Engels | 3 | ||
Frans | 4 | ||
fysica | 2 | ||
geschiedenis | 2 | ||
lichamelijke opvoeding | 2 | ||
Nederlands | 4 | ||
SPECIFIEK GEDEELTE | |||
chemie + STEM* | 2 | 1 | |
fysica + STEM* | 2 | 2 | |
biologie + STEM* | 1 | 2 | |
aardrijkskunde + STEM* | 2 | 1 | |
Duits | 2 | 2 | |
Nederlands | 1 | 1 | |
Frans | 1 | 1 | |
Engels | 1 | 1 | |
wiskunde | 2 | 2 | |
Duits of Spaans | 2 | ||
wiskunde | 5 |
* geïntegreerde werktijd: tijdens dit lesuur werken leerlingen, onder begeleiding van een leercoach, zelfstandig aan opdrachten.