Jouw profiel
Je bent een leerling die interesse heeft in talen?
De opgedane kennis uit de eerste graad wordt verder uitgebreid. Het deel spraakkunst ruimt meer en meer plaats voor het bestuderen van teksten. Zo word je uitgenodigd om de schoonheid van een tekst te leren ontdekken en wordt je taalgevoel aangescherpt. Latijn is dus een goede oefening voor het aanleren van vreemde talen.
Je bent een leerling die interesse heeft in wetenschappen en wiskunde?
Latijn studeren, leert je ook probleemoplossend denken. De leerlingen Latijn – Wiskunde in de 3de graad zijn hier het levende bewijs van!
Je bent een leerling die graag onderzoekt?
Het onderzoekend leren komt ook aan bod tijdens de lessen Latijn. Jullie mogen in de tweede graad een onderzoeksproject naar keuze opzetten. In de projectweek in het 3de jaar gaan we hier de eerste keer mee aan de slag.
Jouw vooropleiding
Leerlingen die in de eerste graad de basisoptie Latijn volgden, kunnen deze studierichting aanvatten. Ook leerlingen die geen voorkennis hebben, kunnen in het 3de jaar instromen.
We hebben al een aantal leerlingen die dit met goed gevolg hebben gedaan: ‘Nil volentibus arduum’ (‘Niets is moeilijk voor degenen die willen’).
Studierichting
In Latijn bestudeer je de klassieke samenleving en cultuur en lees je authentieke teksten van auteurs uit de oudheid. De aandacht voor het bestuderen van de Romeinse samenleving en cultuur blijft belangrijk. We bekijken die cultuur vaak in vergelijking met onze eigen cultuur: ‘Nihil novi sub sole’ (‘Niets nieuws onder de zon’).
In functie van jouw verdere onderwijsloopbaan, kan je op onze school verschillende optiepakketten kiezen.
In het derde jaar kies je voor kunst of wetenschappen.
In het vierde jaar kan je kiezen voor “kunst-gevordere wiskunde”, “kunst-Duits” of “wetenschappen”.
Wat na de 2de graad?
Latijn – wiskunde
Latijn – moderne talen
Leerlingen die de studierichting Latijn hebben gevolgd, zijn klaar om door te stromen naar de universiteit of hogeschool. Deze richtingen bereiden ideaal voor op een hele waaier aan universitaire studies, zoals: geneeskunde, exacte wetenschappen en zowat alle talenopleidingen.
Latijn | 3de jaar | 4de jaar | ||
BASISVORMING | ||||
levensbeschouwing | 2 | 2 | ||
SC01: LO | 2 | 2 | ||
SC02: Nederlands | 4 | 4 | ||
SC03: Frans | 3 | 3 | ||
SC03: Engels | 3 | 3 | ||
SC06: wiskunde | 4 | 4 | ||
SC06: wetenschappen | 3 | 2 | ||
SC07+SC08: historisch bewustzijn/burgerschap | 2 | 2 | ||
SC09: ruimtelijk bewustzijn | 1 | 1 | ||
SMART* | 2 | 2 | ||
SC13/SC15 leer- en loopbaancompetenties | 1 | 1 | ||
SPECIFIEK | ||||
Latijn | 4 | 3 | ||
optie 1 Duits/wiskunde/wetenschappen | 0 | 2 | ||
optie 2 kunstbeschouwing/wetenschappen | 1 | 1 | ||
Totaal | 32u | 32u |
* SMART = sociaal-relationele competenties (SC5), leercompetenties (SC13), loopbaancompetenties (SC15), gezondheid en veiligheid (SC1), digitale competenties en mediawijsheid (SC4), burgerschap (SC7), cultureel bewustzijn (SC16)